Rytm biologiczny a praca

Każdy człowiek posiada swój "osobisty" zegar biologicznych, który zajmuje się sterowaniem jego organizmu. Posiadanie prawidłowej wiedzy, o tym jak funkcjonuje nasze ciało na przestrzeni 24h, pozwoli nam osiągnąć stan zdrowszego i lepszego życia. U każdego z nas zegar biologiczny odmierza czas nieco inaczej. Mimo wszystko, warto zapoznać się z poniższymi wskazówkami, aby wspomóc pracę, usprawnić pamięć, pozbyć się kłopotów ze snem i wzmocnić naszą odporność.
W tabeli przedstawiamy Państwu najważniejsze punkty rytm biologicznego człowieka.

Rytm biologiczny człowieka   
Badania nad intelektualnym cyklem dobowym dowiodły, że ludzki organizm nie jest przystosowany do wykonywania tej samej pracy (fizycznej czy psychicznej) z tą samą efektywnością o dowolnej porze dnia czy nocy. Nasz organizm ma tendencje do najwyższej sprawności umysłowej w dwóch porach dnia:

  • między 9 a 13 (pamięć krótkotrwała – dobrze przyswajamy wtedy nowy materiał),
  • miedzy 17 a 19 wieczorem (pamięć długotrwała – czas dobry na powtórki).

Znając rytm dobowy człowieka łatwiej jest planować swój czas i zadania do wykonania danego dnia. Ułatwia to pracę ale również zwiększa jej efektywność. Poza tym czujemy się lepiej pracując w zgodzie z „samym sobą”, a nasze samopoczucie przedkłada się na jakość naszej pracy. 

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn