Fundusze Unijne

Odpadowe oleje roślinne a motoryzacja

Postępująca we współczesnym świecie globalizacja wpływa na wiele sfer naszego życia, w tym na nawyki żywieniowe. Wielu z nas często korzysta z barów szybkiej obsługi, fastfoodów, stoisk ze smażonym kurczakiem albo kebabem. Taki sposób odżywiania z całą pewnością ma szkodliwy wpływ na organizm człowieka. Dla jednych jest to problem z nadwagą, dla innych "bomba” cholesterolowa. Niewielu z nas natomiast zastanawia się nad szkodliwym wpływem odpadów z punktów gastronomicznych na środowisko.

W wyniku takiej działalności powstają ogromne ilości zużytych olejów roślinnych. W Polsce szacuje się, że rocznie powstają setki tysięcy ton odpadów posmażalniczych. Rynek usług gastronomicznych wymusza obniżanie kosztów, stąd też oleje wykorzystywane są wielokrotnie. Nie można tego typu odpadów ponownie wykorzystać, jak to jest w przypadku olejów mineralnych czy syntetycznych stosowanych w przemyśle – olej hydrauliczny po odpowiednich procesach rektyfikacji można z powodzeniem wykorzystać dalej. I tutaj z  pomocą przy wykorzystaniu odpadów olejów roślinnych przychodzi przemysł motoryzacyjny.
 
Uwarunkowania związane z ochroną środowiska wymusiły na producentach samochodów zastosowanie biopaliw lub dodatków biokomponentów do oleju napędowego. Biopaliwo to przetworzony chemicznie olej roślinny np. rzepakowy. Biopaliwo na bazie oleju rzepakowego jest droższe w produkcji od paliw ropopochodnych, a ponadto rynek produkcji rolnej jest rynkiem nieustabilizowanym, zależnym od warunków atmosferycznych. Najnowsze rozwiązania technologiczne produkcji biopaliw skierowane są na wykorzystanie odpadowych olejów roślinnych, co obniża koszty produkcji biodiesla.

Po odpowiedniej obróbce chemicznej ("oczyszczeniu") zużytych olejów roślinnych, kierowane są one do produkcji wspólnie z surowcami podstawowymi. Następnie wraz z innymi produktami tłuszczowymi przekazywane są do układu reakcyjnego, gdzie w procesie transestryfikacji z metanolem powstaje ester metylowy kwasów tłuszczowych, czyli produkt powszechnie zwany biodieslem oraz gliceryna. Tego typu proces odzysku olejów posmażalniczych z powodzeniem stosowany jest w rafineriach na terenie Polski.

Paradoksalnie odżywianie o wątpliwym pożytku dla zdrowia wpływa pozytywnie na rozwój motoryzacji. Ponadto warto dodać, że biodiesel praktycznie nie zawiera siarki, co tym samym obniża emisję szkodliwych związków do atmosfery. Dodatkowo biodiesel posiada wysoką temperaturę zapłonu, stąd też nie generuje zagrożenia pożarowego i jest biodegradowalny.

    Chcesz o coś zapytać?