Stres – nie daj się zjeść!

W skali światowej więcej niedyspozycji zdrowotnych jest skutkiem chorób psychicznych niż fizycznych.  W Europie około połowa pracowników czuje się psychicznie obciążona pracą, co z kolei prowadzi do powstania napięcia psychicznego. Światowa Organizacja Zdrowia określa stres jako jedno z największych niebezpieczeństw XXI wieku.

W 1967 roku Thomas Holmes i Richard Rahe opracowali skalę 43 wydarzeń życiowych, którą uszeregowali według tego, jak wielkiego przystosowania wymaga każda sytuacja życiowa. Celem badań było ustalenie względnej siły działania sytuacji stresowych.

Przedstawiamy Państwu tabelę, gdzie można zweryfikować jak bardzo jesteście podatni na stresory, które Was otaczają i jak duże jest ryzyko wystąpienia u Państwa chorób wywołanych przez stres. Prezentujemy również parę ćwiczeń relaksacyjnych, które pomogą Państwu zmniejszyć odczuwany przez Państwa stres.

Przykłady ćwiczeń relaksacyjnych

  1. Głębokie oddychanie – jeśli czujesz się przytłoczony ilością pracy, dobrze jest „oddychać przez nos”. Głęboki wdech nosem, a wydech ustami pozwolą dotlenić organizm i zredukować poziom stresu.
  2. Stań ze złączonymi stopami. Złączone dłonie wyciągnij nad głowę. Ugnij kolana, wyciągnij kręgosłup. Oddychaj głęboko i równomiernie. Powtórz pięć razy.
  3. Stań prosto, ręce opuść wzdłuż tułowia. Zaciśnij pięści, podnieś barki i ramiona do góry, jednocześnie wciągając nosem powietrze. Zatrzymaj powietrze na krótką chwilę, po czym energicznie strząśnij ramiona w dół, jednocześnie rozluźniając pięści i wydychając głośno powietrze ustami. Powtórz ćwiczenie kilkakrotnie.
  4. W pozycji stojącej lub siedzącej kręć głową tak, jakbyś czubkiem nosa rysował elipsę, symbol nieskończoności. Następnie wykonaj to samo ćwiczenie, kręcąc głową w drugą stronę.
  5. Połóż się płasko na plecach z poduszką pod głową, rozsuń lekko nogi, zamknij oczy. Rozluźnij mięśnie twarzy, szczęki i brzucha. Oddychaj spokojnie i rytmicznie. Jedną rękę połóż na brzuch, a drugą na klatce piersiowej. Powoli i spokojnie wciągnij nosem powietrze. Następnie powoli i spokojnie wypuść całe powietrze przez lekko uchylone usta. Powtarzaj wdechy i wydechy. Rozluźnij ramiona i ręce – rytmicznie oddychaj.

Mamy nadzieję, że Państwa poziom stresu jest jak najmniejszy. Jeśli nie to chcielibyśmy aby uświadomili sobie Państwo problem i zadbali o swoje zdrowie. Wszystkim życzymy spokoju, dystansu do życia i pogody ducha 🙂

Share on facebook
Udostępnij na Facebooku
Share on linkedin
Udostępnij w LinkedIn